måndag 8 oktober 2012

Kvalitet i fritidshem del 3.

Det är viktigt att personalen:
förenar omsorg och pedagogik som stödjer barnets fysiska, intellektuella, sociala och emotionella utveckling.

När man tänker på omsorg så är det kanske kramar, tröst och att se till att barnen har regnkläder på sig och att de får i sig mellis osv som är det första man tänker på. Dessa saker är en stor del av vår vardag med barnen oavsett ålder. Det är ju inte alltid lättare att få på en klass 5:a en regnjacka:) 
Här kommer pedagogiken in. Hämtar vi regnjackorna och klär barnen? Nej-här gäller det att man bromsar och istället ställer frågorna. Har du glömt något? Vad tycker du att du behöver på fötterna vid regn? Vid mellis måste barnen få tänka efter vad de vill ha, hur man brer sin smörgås. Hur mycket fil orkar jag? Barn behöver få tid till att tänka och genomföra uppdrag själva. När man lyckas och ser att man kan så växer man som människa. 
Här behöver man dock ha fingertoppskänsla, för ibland behöver ett barn bara hjälp. Ingen pedagogisk motfråga, utan bara hjälp. 

En annan stor del av omsorg är: Vad behöver enskilda barn och barngrupper? Vad gör de här killarna/tjejerna om dagarna? Hur kan jag som pedagog utveckla deras aktivitet? De kanske behöver få ett alternativ till det de gör för att få fysisk, intellektuell, social eller emotionell utveckling? 

Att se vad barnen/barnet behöver och sedan kunna genomföra det på ett pedagogiskt sätt är nog det viktigaste i fritidspedagogens/personalens vardag.

Klarar de av att prova själva eller behöver de min hjälp direkt. Att inte alltid bryta sig in i alla konflikter direkt utan låta dem få lösa det och komma in i rätt ögonblick när man behövs. I detta läge säga rätt saker för att vägleda dem rätt i konflikten utan att lösa den åt dem. Hjälpa dem att lösa konflikten själva genom frågor. Men ibland tillrättavisa direkt då det behövs.



Erbjuda och plocka fram färger och papper.


Ta fram utklädningskläder, köpa in spel som efterfrågas.



Här har barnen fått mer byggmaterial.


Ge barnen utrymme för egna ideér.


En trea spelar för förskoleklasserna.


Göra rum för lek och utklädnad.



Ge barnen möjlighet till att få vara ute och leka eller skapa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar