|
Kommentera gärna och ge oss feedback på detta så vi kan bli ännu bättre, det är viktigt med en levande diskussion.
Vi kommer gå direkt in på det 4:e kapitlet som heter Arbetet i fritidshemmet.
I detta kapitel finns följande rubriker:
Fritidshemmets uppdrag
Normer och värden
Jämställdhet mellan flickor och pojkar
Barns delaktighet och inflytande
Ett mångkulturellt fritidshem
Särskilt stöd
Samarbete mellan fritidshem och hem
Samarbete med andra verksamheter
under dessa rubriker finns allmänna råd som jag kommer ta ett per blogg och visa hur vi jobbar med dem.
Fritidshemmets uppdrag
Det är viktigt att personalen :
- utformar verksamheten så att fritidshemmet kompletterar skolan både tids- och innehållsmässigt,
- erbjuder barnen en meningsfull, stimulerande och utvecklande fritid som är varierad och utgår från barnens behov och intressen och
- förenar omsorg och pedagogik som stödjer barnets fysiska, intellektuella, sociala och emotionella utveckling
Här kommer några exempel på hur vi kompletterar skolans Afrika arbete:
Alla barnen ska få prova på afrikansk batik, en tygbit 25cmx25cm
som färgas med hjälp av mjöl/vatten och sedan textilfärg.
Här har "degen" av mjöl och vatten torkat och ska nu målas över med färg. När färgen torkat knäcks "degen" bort och mönster uppstår. Dessa lappar ska bli ett lapptäcke till slut.
Av läskburkar gör man bilar och leksaker på bla Madagaskar,
det är svårt men med tålamod blir det riktigt fint.
Här får barnen måla med inspiration av bilder på massajer och afrikansk musik.
Genom att vara i skogen ger man barnen en naturlig motorikbana:)
Men vi kompletterar även skolan genom att ge barnen en verksamhet vars tyngdpunkt är att det är barnets fritid, alltså det behöver få välja vad det vill göra inom möjliga ramar.
Här följer bilder på detta:
Twister ger både träning i motorik och socialt samspel.
Vår älskade fotbollsplan som ger träning på många olika saker.
Virkning ger väldigt bra finmotorisk träning.
En bild från sommar Eftis då kort spel var populärt.
Tanken är ju inte att barnen ska tänka på vad de lär sig hela tiden. Det är vi pedagoger som ska ge barnen "gratis" kunskap på ett roligt och inspirerande sätt. Det är det som är kärnan i fritidshems pedagogiken.
Nästa vecka på Eftisbloggen!
-vi svarar på hur vi i personalen:
- erbjuder barnen en meningsfull, stimulerande och utvecklande fritid som är varierad och utgår från barnens behov och intressen
missa inte detta:)
Marta Hårdstedt fritidspedagog.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar